RISC AMBIENTAL

 

En el ambient de treball podem trobar-hi agents contaminants que poden provocar malalties a les persones que hi treballen ( riscos higiènics ) .

El risc ambiental que hi ha en l’ambient de treball de l’educació infantil podem destacar els que fan referencia ala temperatura i l’aire que es respira, els que tenen a veure amb la il•luminació, els relatius al soroll ambiental, els relacionats amb les substancies biològiques en suspensió i també a les substancies químiques.

La temperatura i la qualitat de l’aire

Al espai de treball no ha de s’ha de passar ni molt fred ni molta calor, on no hi hagi molta humitat, l’aire estigui molt alt o carregat, ni corrents d’aire, que podria provocar molèsties als educadors educadores a les escoles infantils.

Als locals tancats on es duen a terme treballant sedentaris la temperatura hauria d’estar compresa entre 17ºC i 27ºC : a l’hivern, entre 17ºC i 24ºC i a l’estiu: entre 23ºC i 27ºC. Quan la temperatura que és desenvolupa és lleugera, la temperatura serà d’entre 14ºc i 25ºC.

Les mesures preventives impliquen regular equips de calefacció i aire condicionat segons aquestes temperatures.

Amb relació a la qualitat de l’aire, per no produir molèsties , la humitat relativa hauria d’estar compresa  entre el 30% i el 70 %. Les actuacions preventives inclouen garantir la renovació de l’aire i mantenir-lo en moviment, sempre serà preferible utilitzar la ventilació natural.

D’altra banda els educadors i educadores no haurien d’estar exposats de manera freqüent  i continuada a corrents d’aire amb velocitats superiors als 0,25 m/s en ambients no calorosos, i els 0,75m/s en ambients calorosos feines o sedentàries, cosa que, a més d’augmentar el risc de refredats i malalties respiratòries, provocar sensació de malestar.

En el ambient de treball podem trobar-hi agents contaminants que poden provocar malalties a les persones que hi treballen ( riscos higiènics ) .

El risc ambiental que hi ha en l’ambient de treball de l’educació infantil podem destacar els que fan referencia ala temperatura i l’aire que es respira, els que tenen a veure amb la il•luminació, els relatius al soroll ambiental, els relacionats amb les substancies biològiques en suspensió i també a les substancies químiques.

3.1 La temperatura i la qualitat de l’aire

Al espai de treball no ha de s’ha de passar ni molt fred ni molta calor, on no hi hagi molta humitat, l’aire estigui molt alt o carregat, ni corrents d’aire, que podria provocar molèsties als educadors educadores a les escoles infantils.

Als locals tancats on es duen a terme treballant sedentaris la temperatura hauria d’estar compresa entre 17ºC i 27ºC : a l’hivern, entre 17ºC i 24ºC i a l’estiu: entre 23ºC i 27ºC. Quan la temperatura que és desenvolupa és lleugera, la temperatura serà d’entre 14ºc i 25ºC.

Les mesures preventives impliquen regular equips de calefacció i aire condicionat segons aquestes temperatures.

Amb relació a la qualitat de l’aire, per no produir molèsties , la humitat relativa hauria d’estar compresa  entre el 30% i el 70 %. Les actuacions preventives inclouen garantir la renovació de l’aire i mantenir-lo en moviment, sempre serà preferible utilitzar la ventilació natural.

3.4 La il•luminació

L’existència d’una il•luminació adequada als espais de treball afavoreix una percepció correcta de la informació visual i fa que millori el grau d’eficiència i benestar de les persones que hi treballen.

Per això en qualsevol feina, cal que la il•luminació de cada zona s’adapti a les activitats que s’hi desenvolupen, tenint en compte dos criteris:

•    Els riscos existents per a la seguretat i la salut de les persones que depenguin de les condicions de visibilitat.

•    Les exigències visuals de la tasca que s’hi desenvolupin.

Riscos associats  les condicions de treball

En l’àmbit de l’educació infantil és duen a terme un gran nombre d’activitats que requereixen un gran esforç visual. Alguns factors de risc que poden produir-se amb relació a aquesta condició de treball són les següents:

•    Una il•luminació insuficient o excessiva o inadequada en funció de le exigències de la tasca.

•    Enlluernaments i parpelleigs de la il•luminació.

•    L’existència de contrastos importants de il•luminació en els diferents espais de treballs.

Un altre factor de risc associat a les condicions d’il•luminació als centres infantils és la possible existència de zones fosques o poc il•luminades en llocs de pas o vies d’accés.

Mesures preventives i correctores       

En general és preferible que els espais de treball tinguin una il•luminació natural i que nomes calgui completar-la amb la il•luminació artificial quan aquesta no sigui suficient per garantir unes condicions de vista adequades.

Per aprofitar la il•luminació natural serà convenient ubicat els llocs de treball prop de finestres i altres fonts d’entrada de llum. A més caldrà utilitzar sistemes com ara persianes o cortines que atenuïn l’excés o efecte de llum natural .

Quan s’utilitzi un sistema d’il•luminació artificial caldrà que l’àrea de treball tingui una il•luminació uniforme com sigui possible, per que el contrast entri dintre dels màxims i mínims sigui tan reduït com sigui possible.

Un altre efecte relacionat amb la llum artificial que cal evitat són els parpelleigs provocats per un mal funcionament d’un funcionament d’un fluorescent o d’un altra font de llum.

3.5 El soroll ambiental        

El soroll que hi ha a l’espai de treball de l’educador o educadora infantil pot causar danys sobre la salut, i afectar principalment l’audició- hipoacúsia, però també genera efectes de tipus no auditius: Augment de la freqüència respiratòria; efectes sobre el sistema nerviós amb diverses  alteracions, com per exemple trastorns de son, cansament, irritabilitat o agressivitat.

Les sensacions que pot produir el són molt subjectes i , per tant no totes les persones reacciones de la mateixa manera respecte al só.

Els sorolls aquí pot estar exposada l’educadora o educador infantil poden ser tant diversos orígens:

•    Provinents de l’exterior del recinte: transit, obres, etc.

•    Equips de treball sorollosos: fotocopiadores, aire a condicionat...

•    Interaccions orals dins l’aula o espai interior, i converses d’altres persones que es troben en sales , zones contigües.

•    Timbres i altres senyals acústics.

Mesures per reduir el soroll ambiental o els seus efectes

Per atenuar els efectes perjudicials del soroll sobre les persones que hi esta exposades, cal implementar mesures en tres direccions :

•    Disminuir el nivell de pressió acústica des del focus.

o    Es pot atenuar el soroll del grup en les activitats rutinàries fomentant actituds i comportaments poc sorollosos.

o    Pel que fa als equips de treball és convenient adquirir-los amb marcatge CE tenint en compte el nivell dec soroll que el seu funcionament normal produeix.

o    Es poden substituir els senyals acústics (timbres) més estridents per altres amb sons mes suaus o per senyals lluminosos.

•    Disminuir el nivell de pressió acústica en la transició.

o    Allunyar les aules i altre espais de treball de les fonts de soroll com poden ser recintes de joc, d’esports o musica.

o    Aïllar acústicament parets, sostres i finestres utilitzant materials absorbents i esmorteïdors de soroll, vidres doble..

•    Disminuir el nivell de pressió acústica en la persona que el rep.

o    Es pot aconseguir aïllant totalment el treballador d’un espai tancat o bé proporciona-li un equip de treball EPI.

 

Els agents biològics en suspensió

Els agents biològics presenten en les ambients de treball poden ser virus, fongs, acars , bacteris, paràsits o els seus productes, i poden provocar malalties.

Les vies d’entada d’aquests agents són:

•    La via respiratòria, mitjançant la inhalació.


•    La via directa, a traves del contacte amb la pell i les mucoses.

 

•    La via digestiva, a traves de la ingestió.

L’educador educadora esta exposat a la transició de malalties a través del contacte amb els nenes i nenes, en una transmissió principalment respiratòria o dèrmica.

Els factors de risc que tenen a veure amb els agents biològics en suspensió en el àmbit de l’educació infantil i les mesures preventives que podem aplicar són les següents:

•    Atenció a nenes i nenes amb malalties infeccioses i contagioses.

•    Atenció a nenes i nenes amb hàbits precaris d’higiene personal.

•    Neteja i manteniment inadequat del sistema de l’aire a condicionat.

•    Humitat i brutícia en les parets, sostres, terra, etc.

3.7 L’exposició a agents químics

Tot i que no es freqüent , l’educador o educadora infantil pot estar exposat a agents químics perillosos pel contacte amb els diferents productes que hi hagi als seu espai de treball com poden ser els productes de neteja, desinfectants, etc.

Per evitar aquests riscos caldrà que quant s’aguïn de fer tractaments de neteja, desinfecció se’ls informi i, si cal  que desallotgin els espais de treball. A més a més, caldrà evita aquets espais i fer servir de manera segura es productes, segons les instruccions del fabricant.

Caldrà tenir em compte:

•    Les coles d’enganxar i els dissolvents utilitzats en la fabricació dels retoladors.

•    La utilització de guix, ja que produeix irritacions a les vies respiratòries.

 

Contacte

RISCOS LABORALS

© 2014 Rervats tots els drets.

Crea una web gratisWebnode